logo


glowna
historia
wydarzenia
kalendarz
uczniowie
nauczyciele
linki
kontakt

                 Szkolny Program Profilaktyki i Wychowania
                                

                                       CHCEMY BYĆ SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
                A KAŻDY NAUCZYCIEL PROPAGATOREM ZDROWEGO STYLU ŻYCIA.


     Szkoła nasza jest personalistyczna (szanuje każdą osobę) i promuje podmiotowość każdego jej uczestnika.
Swoje oddziaływania profilaktyczne skupia na poszukiwaniu takich wartości jak prawda i realizacja dobra.

PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO.

1. Ustawa o systemie oświaty z 7 IX 1991 wraz z późniejszymi zmianami.
2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 I 2002 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz               publicznych szkół DZ USTAW 52 z maja 2002 r.
3. Rozporządzenie MENiS z 26 II 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz     kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4. Rozporządzenie MEN z dnia 12 VIII 1999 w sprawie sposobu nauczania oraz zakresu treści dotyczącej             wiedzy ożyciu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego macierzyństwa i odpowiedzialnego                       rodzicielstwa, o wartościach rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji     zawartych w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego (DZ.U. nr 67 z 1999 r. , poz 756).

    Dokumenty wewnętrzne:
1. Statut szkoły.
2. Plan rozwoju szkoły spójny z programem wychowawczym.

    Przepisy poza oświatowe:
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. 1991 r. nr. 120 poz. 526)

   W swojej pracy profilaktycznej szkoła będzie zmierzać do tego, aby nasi uczniowie:
* Znali główne czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu człowieka.
* Poznali podstawowe zasady profilaktyki najczęstszych zaburzeń i chorób.
* Posiadali umiejętność dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami, trucizny i środkami odurzającymi.
* Realizowali wartości związane ze zdrowiem w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym.
* Umiejętnie korzystali z pomocy medycznej i psychologicznej.
* Potrafili radzić sobie w sytuacjach trudnych.
* Umiejętnie porozumiewali się i utrzymywali dobre relacje z innymi ludźmi.
* Właściwie i umiejętnie funkcjonowali i współpracowali w grupie, radzili sobie z presją środowiska                        rówieśniczego, umieli opiekować się młodszymi.
* Świadomie dążyli do ochrony, utrzymania i poprawy zdrowia własnego oraz osób, wśród których żyją.

  Program profilaktyczny stanowi integralną część procesu kształcenia i wychowania. Ma na celu promocję             zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci poprzez:
* Pogłębianie wiedzy o realizacji zachowań prozdrowotnych w ochronie, utrzymaniu i poprawie zdrowia                  jednostki i zdrowia społecznego.
* Rozwijanie umiejętności życiowych sprzyjających rozwojowi dziecka we wszystkich jego wymiarach                    (sferach): w wymiarze fizycznym, duchowym, intelektualnym, emocjonalnym, moralnym, społecznym.
* Kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec zdrowia własnego i innych ludzi.
* Rozbudzanie potrzeby działania na rzecz tworzenia zdrowego środowiska.
* Wzrost współpracy rodziny, szkoły i środowiska lokalnego wokół spójnej wizji profilaktyki dzieci i młodzieży.
* Pomoc rodzinie w prawidłowym pełnieniu funkcji wychowawczej.

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI skierowany jest do uczniów naszej szkoły i obejmuje obszary działań profilaktycznych w zakresie cyklu kształcenia szkoły podstawowej. Koreluje i jest spójny z Programem Wychowawczym Szkoły.

     Plan działań profilaktycznych powstał w oparciu o analizę wniosków zawartych w Raporcie dotyczącym mierzenia jakości pracy szkoły w zakresie:
* rozpoznawania zachowań agresywnych w szkole
* rozpoznawanie sytuacji wywołujących stres wśród uczniów.
 
Przy tworzeniu programu wykorzystano wnioski z obserwacji zachowań uczniów przez nauczycieli dyżurnych, personel pomocniczy, diagnozę uwag zawartych w dziennikach, notatkach pohospitacyjnych, notatkach wychowawców.

     Program obejmuje następujące obszary działań profilaktycznych:
* promocja zdrowia
* przystosowanie do życia społecznego
* profilaktyka uzależnień, w tym ochrona przed negatywnym wpływem mediów.

  1. Szkoła podjęła następujące zadania:

  • Uczenie właściwych zachowań w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu uczniów, kształtowanie umiejętności właściwego zachowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa życia i zdrowia, zapobieganie tendencjom samobójczym,

  • Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej, psychologicznej oraz społecznej,

  • Zapoznanie uczniów, rodziców z istotą i skutkami wszelkich uzależnień i omówienie sposobów im zapobiegania,

  • Ochrona przed nagatywnym wpływem mediów, kształtowanie u uczniów umiejętności segregowania i krytycznego odbioru informacji oraz wytworów kultury masowej (gry komputerowe)

  • Pomoc rodzicom i uczniom borykającym się z trudnościami (współpraca z powołanymi do tego celu instytucjami),

  • Wspólpraca z domem rodzinnym uczniów.


  1. Przeprowadzono szkolenia nauczycieli:


  • Koordynatora do spraw bezpieczeństwa w szkole (rola i zadania koordynatora- spotkanie z metodykiem),

  • Przewodniczącego szkolnego programu wychowania i profilaktyki w zakresie rozpoznawania przypadków przemocy w rodzinie oraz współpracy w ramach systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, tematyka „ Jak nie krzywdzić dzieci”; „ Zadania szkoły i placówek wspierających pracę szkoły w przestrzeganiu praw ucznia”,

  • WDN dotyczący powyższej problematyki, przekazanie członkom Rady Pedagogicznej zagadnień szkoleniowych,

  • Zajęcia przeprowadzone przez psychologa wspólpracującego z Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z dziećmi z klas IV-VI na temat zapobiegania samobójstwom,

  • Zajęcia terapeutyczne „ Nie jestem sam” przeprowadzone w klasach IV – VI przez nauczyciela specjalistę,

  • Pedagogizacja rodziców na temat: „Przemoc wobec dzieci. Rozumienie zjawiska i jego źródeł”, „Zapobieganie samobójstwom wśród dzieci i młodzieży- czynniki świadczące o tym, że uczeń może podjąc próbę samobójczą”.

3. Informacje zbierane są poprzez: wywiady środowiskowe, obserwacje nauczycieli (zwłaszcza wuefistów), informacje spływające od rówieśników, pielęgniarki środowiskowej, GOPS-u, kuratora, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.




statut

w s o

podręczniki

konspekty

Rada Rodziców


Copyright 2009 by Monika Kędzierska