|
|||||||||||
|
|||||||||||
Szkolny Program Profilaktyki i Wychowania CHCEMY BYĆ SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE A KAŻDY NAUCZYCIEL PROPAGATOREM ZDROWEGO STYLU ŻYCIA. Szkoła nasza jest personalistyczna (szanuje każdą osobę) i promuje podmiotowość każdego jej uczestnika. Swoje oddziaływania profilaktyczne skupia na poszukiwaniu takich wartości jak prawda i realizacja dobra. PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO. 1. Ustawa o systemie oświaty z 7 IX 1991 wraz z późniejszymi zmianami. 2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 I 2002 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół DZ USTAW 52 z maja 2002 r. 3. Rozporządzenie MENiS z 26 II 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 4. Rozporządzenie MEN z dnia 12 VIII 1999 w sprawie sposobu nauczania oraz zakresu treści dotyczącej wiedzy ożyciu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego macierzyństwa i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartościach rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w Podstawie Programowej kształcenia ogólnego (DZ.U. nr 67 z 1999 r. , poz 756). Dokumenty wewnętrzne: 1. Statut szkoły. 2. Plan rozwoju szkoły spójny z programem wychowawczym. Przepisy poza oświatowe: 1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej. 2. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. 1991 r. nr. 120 poz. 526) W swojej pracy profilaktycznej szkoła będzie zmierzać do tego, aby nasi uczniowie: * Znali główne czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu człowieka. * Poznali podstawowe zasady profilaktyki najczęstszych zaburzeń i chorób. * Posiadali umiejętność dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami, trucizny i środkami odurzającymi. * Realizowali wartości związane ze zdrowiem w aspekcie fizycznym, psychicznym, społecznym i duchowym. * Umiejętnie korzystali z pomocy medycznej i psychologicznej. * Potrafili radzić sobie w sytuacjach trudnych. * Umiejętnie porozumiewali się i utrzymywali dobre relacje z innymi ludźmi. * Właściwie i umiejętnie funkcjonowali i współpracowali w grupie, radzili sobie z presją środowiska rówieśniczego, umieli opiekować się młodszymi. * Świadomie dążyli do ochrony, utrzymania i poprawy zdrowia własnego oraz osób, wśród których żyją. Program profilaktyczny stanowi integralną część procesu kształcenia i wychowania. Ma na celu promocję zdrowia i propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci poprzez: * Pogłębianie wiedzy o realizacji zachowań prozdrowotnych w ochronie, utrzymaniu i poprawie zdrowia jednostki i zdrowia społecznego. * Rozwijanie umiejętności życiowych sprzyjających rozwojowi dziecka we wszystkich jego wymiarach (sferach): w wymiarze fizycznym, duchowym, intelektualnym, emocjonalnym, moralnym, społecznym. * Kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec zdrowia własnego i innych ludzi. * Rozbudzanie potrzeby działania na rzecz tworzenia zdrowego środowiska. * Wzrost współpracy rodziny, szkoły i środowiska lokalnego wokół spójnej wizji profilaktyki dzieci i młodzieży. * Pomoc rodzinie w prawidłowym pełnieniu funkcji wychowawczej. SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI skierowany jest do uczniów naszej szkoły i obejmuje obszary działań profilaktycznych w zakresie cyklu kształcenia szkoły podstawowej. Koreluje i jest spójny z Programem Wychowawczym Szkoły. Plan działań profilaktycznych powstał w oparciu o analizę wniosków zawartych w Raporcie dotyczącym mierzenia jakości pracy szkoły w zakresie: * rozpoznawania zachowań agresywnych w szkole * rozpoznawanie sytuacji wywołujących stres wśród uczniów. Przy tworzeniu programu wykorzystano wnioski z obserwacji zachowań uczniów przez nauczycieli dyżurnych, personel pomocniczy, diagnozę uwag zawartych w dziennikach, notatkach pohospitacyjnych, notatkach wychowawców. Program obejmuje następujące obszary działań profilaktycznych: * promocja zdrowia * przystosowanie do życia społecznego * profilaktyka uzależnień, w tym ochrona przed negatywnym wpływem mediów.
3. Informacje zbierane są poprzez: wywiady środowiskowe, obserwacje nauczycieli (zwłaszcza wuefistów), informacje spływające od rówieśników, pielęgniarki środowiskowej, GOPS-u, kuratora, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. |
|
||||||||||
Copyright 2009 by Monika Kędzierska |