logo

glowna
historia
wydarzenia
kalendarz
uczniowie
nauczyciele
linki
kontakt

STATUT

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ 

W DZIERZKÓWKU STARYM


 

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

 

§ 1

Funkcjonowanie Szkoły oparte jest w szczególności na następujących aktach prawnych:

1) ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty 
( tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zmianami ),

2) rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
 

§ 2

Szkoła nosi nazwę Publicznej Szkoły Podstawowej w Dzierzkówku Starym. 

§ 3

Szkoła prowadzi obowiązkowe nauczanie w klasach I – VI oraz wychowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym.

§ 4

Szkoła ma swoją siedzibę w Dzierzkówku Starym.

§ 5

Szkoła uczy przede wszystkim dzieci ze swego obwodu. Obwód ten obejmuje: Dzierzkówek Stary, Dzierzkówek Nowy, Zalesie, Tomaszów, Anielin, Bujak do drogi Modrzejowice – Bujak (koło figurki).

§ 6

Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Skaryszew.

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu.

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA SZKOŁY

 

§ 7

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

 1. Zadania określone w podstawie programowej dla poszczególnych etapów kształcenia    oraz zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

 2. Cele sformułowane w programach nauczania stanowiących szkolny zestaw programów,

 3. Cele i zadania zawarte w programie wychowawczym i programie profilaktyki szkoły dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.

 

§ 8

 1. Szkoła zapewnia realizację prawa dzieci i młodzieży do bezpłatnego kształcenia się, 
do wychowania i opieki stosownie do wieku i osiągniętego rozwoju.

 2. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, podczas wycieczek, imprez kulturalnych i sportowych oraz organizuje opiekę dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na organizację dojazdu do szkoły.

 3. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i kontynuowania nauki.

 4. Szkoła dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów i dzieci.

 5.  Szkoła pośredniczy w uzyskaniu pomocy psychologicznej i pedagogicznej dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, z trudnościami w nauce i sprawiającymi kłopoty wychowawcze. W tym zakresie współpracuje  z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Iłży.

 6. Szkoła stwarza możliwości rozwijania zainteresowań uczniów poprzez prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, udział w przygotowaniu uroczystości i imprez szkolnych, działalność w organizacjach uczniowskich.

 7. Szkoła współpracuje z rodzicami w celu skutecznego rozwiązywania  problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych. Szczególną opieką otacza sieroty, półsieroty, dzieci z rodzin wielodzietnych i najuboższych oraz dotkniętych patologią społeczną.

 8. Upowszechnia wśród uczniów wiedzę ekologiczną oraz kształci właściwe postawy wobec ochrony środowiska .

 9. Umożliwia naukę dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej i pokrzywdzonej przez los oraz sprawuje opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi.

 10. Szkoła uczestniczy w życiu społeczności lokalnej we właściwym dla siebie zakresie, biorąc udział w uroczystościach środowiskowych i innych przedsięwzięciach o charakterze lokalnym. 

§ 9

1. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze poprzez:

 

  • systematyczne wpajanie uczniom zasad bezpiecznego zachowania się,

  • organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich na korytarzach, 

  • zobowiązanie nauczycieli prowadzących zajęcia szkolne do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, do reagowania na wszystkie dostrzeżone sytuacje  zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, 

  • zobowiązanie nauczycieli do zwracania uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, a w razie potrzeby, do zawiadomienia pracownika obsługi oraz dyrektora szkoły o fakcie przebywania osób postronnych. 

  • zobowiązanie nauczycieli do zawiadomienia dyrektora o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów, 

  • zapewnienie uczniom oczekującym na autobus opieki na terenie szkoły oraz nauczyciela dyżurującego. Szczegółowy zakres opieki określa regulamin dowożenia uczniów do szkoły,

  • udzielanie uczniom mającym trudną sytuację materialną oraz dotkniętym wypadkami losowymi, w miarę możliwości, doraźnej pomocy finansowej lub materialnej.  

§ 10

1. W ramach posiadanych możliwości szkoła organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez:

  1. diagnozowanie środowiska wychowanków,

  2. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,

  3. rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,

  4. organizowanie spotkań z przedstawicielem poradni psychologiczno - pedagogicznej dla rodziców,

  5. wspieranie dziecka uzdolnionego,

  6. podejmowanie działań profilaktyczno - wychowawczych wynikających z programu wychowawczego Szkoły i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,

  7. prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,

  8. wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szansę edukacyjną dzieci,

  9. dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

  10. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

  11. umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,

  12. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

2. Korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomoc taka może być udzielana na wniosek i za zgodą rodziców, nauczyciela, w szczególności wychowawcy i nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne.

3. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole, organizowana jest w szczególności w formie:

  1. zajęć o charakterze wspierającym rozwój dziecka: kompensacyjno - korygujących, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznych,

  2. porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,

  3. zajęć psycho - edukacyjnych dla rodziców,

4. Zajęcia specjalistyczne - logopedyczne:

  1. organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy,

  2. prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii,

  3. liczba uczestników powinna wynosić od 3 do 4 dzieci.

5. O objęciu dziecka zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor szkoły za pisemną zgodą rodzica.

6. Porady i warsztaty dla dzieci, rodziców i nauczycieli oraz konsultacje dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, psycholog lub nauczyciel posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych.

7. Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor Szkoły.

8. Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy.

§ 11

  1. Do szkoły mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno - pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w szkole ogólnodostępnej.

  2. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje dyrektor szkoły, po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy:

a) rozkład architektoniczny szkoły jest właściwy do przyjęcia dziecka niepełnosprawnego

b) istnieje możliwość zatrudnienia odpowiednich nauczycieli specjalistów,

c) przyznane etaty pracowników szkoły są właściwe do przyjęcia dzieci niepełnosprawnych.

     3. W zakresie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci

        niepełnosprawnych dyrektor szkoły współpracuje z organem prowadzącym, który tworzy

        na swoim terenie klasy specjalne i integracyjne.

§ 12

 1. Szkoła umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a w szczególności:

a) prowadzi zajęcia w języku polskim,

b) wprowadza na zajęcia wychowania treści związane z historią, geografią i kulturą naszego kraju, województwa, regionu,

c) posiada swój ceremoniał szkolny,

d) pielęgnuje tradycje związane z regionem i środowiskiem szkoły,

e) prowadzi nauczanie religii - katechezy w ramach planu zajęć szkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia woli. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programu, opracowanego i zatwierdzonego przez władze kościoła,

f) nauczyciel religii odnotowuje odbyte zajęcia w dzienniku zajęć,

g) nauka religii w oddziale przedszkolnym odbywa się w wymiarze ustalonym wspólnie z rodzicami (dwa zajęcia tygodniowo). Czas trwania zajęć z dziećmi w wieku 5-6 lat wynosi 30 minut. Nauka religii w klasach I - VI odbywa się zgodnie z przepisami o ramowych planach nauczania.

h) nadzór pedagogiczny nad nauczycielem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły.

§ 13

1. Szkoła wspomaga indywidualny rozwój dziecka, w szczególności podczas wychowania w oddziale przedszkolnym, poprzez:

a) kształtowanie i rozwijanie aktywności twórczej dziecka w zakresie twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej,

b) umożliwienie dziecku poznawanie i rozumienie siebie i otaczającego świata

c) stworzenie dziecku warunków umożliwiających mu nabywanie umiejętności poprzez działanie, odkrywanie i badanie,

d) wspomaganie w odnajdywaniu przez dziecko swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie,

e) budowanie systemu wartości,

f) prowadzenie działalności diagnostycznej w zakresie rozwoju wychowanków,

g) ukierunkowanie rozwoju dziecka w oparciu o jego indywidualne możliwości rozwojowe,

h) wykorzystywanie w pracy wychowawczo - dydaktycznej osiągnięć nowoczesnej dydaktyki w postaci koncepcji pracy i nowatorskich metod pracy,

i) umożliwienie dzieciom nauki zachowań społecznych,

j) organizowanie procesu wychowawczo - dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem i przestrzeganiem praw dziecka, stwarzanie warunków do niwelowania deficytów rozwojowych poprzez organizowanie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych,

k) tworzenie zespołów wczesnego wspomagania rozwoju w celu pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju , od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

2. Szkoła wspomaga rodzinę w wychowywaniu dziecka poprzez:

a) uzgadnianie i ujednolicanie oddziaływań,

b) stwarzanie miejsca, w którym dzieci i dorośli czują się dobrze,

c) budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej,

d) wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,

e) pomoc rodzicom w opiece nad dziećmi w czasie ich pracy,

f) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podejmowaniu wczesnej interwencji specjalistycznej,

g) w przypadku dzieci niepełnosprawnych szkoła organizuje pomoc określoną w § 12 ust. 3.

§ 14

1. Szkoła zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę na terenie i poza placówką, a zwłaszcza:

a) nauczyciel wychowania przedszkolnego sprawuje opiekę nad dziećmi w czasie  pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza terenem szkoły,

b) rodzice (opiekunowie) poinformowani są o godzinach pracy nauczyciela w oddziale przedszkolnym,

c) oddział przedszkolny powierzony jest opiece jednej nauczycielce,

d) podczas zorganizowanych zajęć w terenie - wycieczki autokarowe, pobyt w kinie, teatrze - dyrektor poszerza opiekę o wyznaczonych pracowników szkoły lub rodziców tak, aby jedna osoba odpowiadała za bezpieczeństwo 10 dzieci,

e) wyjazd zorganizowanej grupy na wycieczkę odbywa się zgodnie z regulaminem wycieczek,

f) nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć i zabaw oraz na terenie przedszkolnym, zobowiązany jest sprawdzić stan bezpieczeństwa urządzeń i sprzętu,

g) za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy i zabawek, sprzętu znajdującego się w sali odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział,

h) w przypadku zauważenia przez nauczyciela symptomów choroby u dziecka nauczyciel powinien jak najszybciej skontaktować się z rodzicami lub opiekunami, a w przypadku braku kontaktu skonsultować się z lekarzem,

i) nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku jakiemu uległo dziecko, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i zabezpieczyć miejsce wypadku. Następnie zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły, który powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka za ich zgodą pogotowie ratunkowe lub lekarza,

j) w przypadku podejrzenia o zatrucie pokarmowe lub chorobę zakaźną na terenie szkoły, dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego,

k) ustalony dzienny harmonogram zajęć jest zgodny z zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniającymi równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność,

l) gdy pozwalają na to warunki atmosferyczne, dzieci z oddziału przedszkolnego powinny codziennie przebywać na powietrzu,

m) w czasie prowadzenia zajęć z wychowania zdrowotnego należy zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydajności organizmu dzieci, dobierając ćwiczenia o odpowiednim zakresie trudności i intensywności, 

n) pomieszczenia szkolne i teren przedszkolny podlega okresowym przeglądom i kontrolom zgodności z przepisami bhp.

 

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY SZKOŁY

§ 15

 

 

Organami szkoły są:

1. Dyrektor Szkoły,

2. Rada Pedagogiczna,

3. Rada Rodziców,

4. Samorząd Uczniowski.

§ 16

DYREKTOR SZKOŁY

1. Do obowiązków dyrektora szkoły należy:

1. Przygotowanie podstawowych dokumentów programowych i organizacyjnych szkoły tzn.;

a) arkusza organizacyjnego,

b) planów pracy szkoły,

c) tygodniowego rozkładu zajęć.

2. Zatrudnianie kadry pedagogicznej i innych pracowników szkoły.

3. Kierowanie działalnością szkoły i reprezentowania jej na zewnątrz.

4. Sprawowanie opieki nad uczniami i stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

5. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zatrudnionymi nauczycielami.

6. Współdziałanie z innymi organami szkoły.

7. Pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym.

8 Realizacja uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.

9. Dysponowanie środkami finansowymi szkoły określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną.

10. Przedstawianie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działaniu szkoły.

11. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

12. Współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w celu organizacji praktyk pedagogicznych.

13. Właściwa organizacja i przebieg sprawdzianu przeprowadzanego na koniec nauki w klasie VI.

14. Stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń oraz innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, którym celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

15. Wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą

2. Dyrektor szkoły ma w szczególności prawo do:

1. Wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły.

2. Nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.

3. Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych.

4. Oceny pracy nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.

5. Reprezentowania szkoły na zewnątrz.

6. Wnioskowania do Kuratora Oświaty na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego o przeniesienie ucznia do innej szkoły. Przeniesienie ucznia może nastąpić w następujących przypadkach:

a) stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów i pracowników szkoły,

b) dystrybucji narkotyków i środków psychotropowych oraz ich posiadania,

c) używania alkoholu i środków odurzających oraz bycia pod ich wpływem na terenie szkoły i w jej obrębie,

d) naruszenie godności i nietykalności osobistej innych osób, w tym również pracowników szkoły,

e) notorycznego opuszczania bez usprawiedliwienia obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

f) dopuszczenia kradzieży

g) fałszowania dokumentów państwowych,

h) porzucenia szkoły i nie zgłaszanie się rodziców na wezwanie wychowawcy klasy,

i) prawomocnego wyroku sądowego.

7. Inicjowania eksperymentów i innowacji pedagogicznych.

8. Tworzenia zespołów wychowawczych, zespołów przedmiotowych lub innych zespołów problemowo-zadaniowych. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.

8. Odwołania i skracania zajęć ze względu na okoliczności po uzgodnieniu z organem prowadzącym.

 

§ 17

RADA PEDAGOGICZNA

1. Radę Pedagogiczną tworzą: dyrektor szkoły oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

3. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej z głosem doradczym mogą uczestniczyć przedstawiciele innych organów szkoły oraz osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

4. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.

5. Dokumentację pracy Rady Pedagogicznej stanowią protokoły uwzględniające przebieg obrad oraz podjęte uchwały.

6. Rada Pedagogiczna działa zgodnie z regulaminem pracy opracowanym przez członków Rady.

7. W ramach Rady Pedagogicznej mogą być powoływane stałe lub doraźne komisje.

§ 18

Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy podejmowanie uchwał w następujących sprawach:

  1. zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez rade pedagogiczną,

  2. zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,

  3. wprowadzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną,

  4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

  5. wnioskowania przez dyrektora szkoły do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

§ 19

 

Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  1. organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

  2. projekt planu finansowego szkoły,

  3. wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
    i innych wyróżnień,

  4. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom dodatkowych stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  5. programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole,

  6. przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w klasach IV - VI,

  7. wyraża opinię o pracy dyrektora szkoły,

  8. przygotowuje projekt statutu, a także poprawki do niego.

§ 20

RADA RODZICÓW

1. Rada Rodziców jest reprezentantem ogółu rodziców uczniów.

2. W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rodziców po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców z danego oddziału.

3. W wyborach, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

4. Rada Rodziców działa na podstawie własnego regulaminu.

5. Rada Rodziców może wspierać działalność statutową szkoły i gromadzić fundusze
 z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

6. Zasady wydatkowania zebranych składek określa regulamin, o którym mowa w ust. 4.

7. Rada Rodziców składa sprawozdanie ze swej działalności na ogólnym zebraniu rodziców na początku każdego roku szkolnego.

8. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

9. Do kompetencji rady rodziców należy:

1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:

a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,

b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;

2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,

3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły

4) jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 9 pkt 1) lit. a) lub b), program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną

10. Rada Rodziców opiniuje pracę nauczycieli przy uzyskaniu stopnia awansu zawodowego. 

§ 21

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. Organem przedstawicielskim Samorządu Uczniowskiego jest Rada Samorządu Uczniowskiego wybierana przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

3. Rada Samorządu Uczniowskiego działa w oparciu o regulamin uchwalony przez ogół uczniów.

4. Samorząd uczniowski może przedstawiać Dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów.

5. Samorządowi Uczniowskiemu przysługuje prawo do;

  1. zapoznania się z programami nauczania, programem wychowawczym, stawianymi wymaganiami,

  2. wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego,

  3. organizowania w porozumieniu z Dyrektorem działalności kulturalnej, rozrywkowej, sportowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły,

  4. wyrażania opinii o pracy nauczycieli,

  5. uczestniczenia w pracach Rady Pedagogicznej,

  6. redagowania i wydawania gazety szkolnej.

 

§ 22

W szkole może być utworzony Uczniowski Klub Sportowy. Zasady działania UKS reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o kulturze sporcie Dz. U. z 2010 r. nr 127, poz. 857.

 

§ 23

WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANÓW SZKOŁY

1. Wszystkie organy szkoły działają na jej rzecz, przyjmując zasadę współpracy i nieingerencji w kompetencje właściwe dla każdego z nich.

2. Sprawy sporne pomiędzy Dyrektorem a członkami Rady Pedagogicznej rozstrzygane są wewnątrz szkoły, a w razie konieczności przez Kuratorium Oświaty bądź organ prowadzący.

3. Sprawy sporne pomiędzy nauczycielami a Samorządem Uczniowskim lub pojedynczymi uczniami rozstrzygane są przez Dyrektora szkoły.

4. Od decyzji Dyrektora członek Rady Pedagogicznej może odwołać się do organu nadzorującego.

 

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA SZKOŁY

 

§ 24

1. Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia roku następnego.

2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły, najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

4. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, ogólną liczbę godzin przedmiotów i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, liczbę godzin nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły Dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

6. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.

7. Liczba uczniów w oddziale nie może przekraczać 30. 

8. W klasach IV - VI szkoły podstawowej podział na grupy jest obowiązkowy:

1) na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych: komputerowych, informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej;

2) na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego;

3) na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej;

4) w klasach IV - VI szkoły podstawowej, zajęcia wychowania fizycznego w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców

9. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

10. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

11. Przerwy międzylekcyjne trwają 5 minut. Przerwa śniadaniowa
 (tzw. długa przerwa) trwa 15 minut.

12. Liczba uczniów w grupie na innych zajęciach nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być mniejsza niż 15 uczniów.  

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, a zakładami kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

§ 25

ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

1. Organizację zajęć w oddziale przedszkolnym ustala się w oparciu o przepisy rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

2. Od 1 września 2009 roku dzieci pięcioletnie mają prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.

3. W okresie przejściowym tj. w latach szkolnych od 2009/10 do 2013/14 w jednym oddziale przedszkolnym mogą przebywać razem dzieci pięcioletnie i sześcioletnie. Decyzję o utworzeniu dodatkowych oddziałów przedszkolnych, w przypadku przekroczenia wymaganej liczby dzieci podejmuje dyrektor szkoły z organem prowadzącym.

4. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25.

5. Rekrutacja do oddziału przedszkolnego odbywa się na podstawie zgłoszenia dokonanego przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. Szkoła przyjmuje wszystkie dzieci ze swojego obwodu.

6. Dzienny czas pracy oddziału przedszkolnego wynosi 5 godzin: jest to czas w całości przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

7. Terminy przerw w pracy oddziału przedszkolnego są zgodne z przerwami pracy szkoły.

8. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego opracowuje się w uzgodnieniu z radą rodziców:

1) Dzieci przyprowadzają i odbierają z oddziału przedszkolnego rodzice bądź osoby posiadające stosowne upoważnienie od rodziców (prawnych opiekunów) i nie wzbudzające obaw co do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.

2.) Upoważnienia dokonują rodzice na druku opracowanym przez szkołę.

3) Do przyprowadzenia i odbioru dziecka z oddziału przedszkolnego może być upoważniona osoba niepełnoletnia, która ukończyła co najmniej 10 lat, zna przepisy o ruchu drogowym, posiada kartę rowerową i nie wzbudza obaw szkoły w zakresie ich przestrzegania.

4) Gdyby szkoła miała obawę, że osoba upoważniona nie zapewni dziecku pełnego bezpieczeństwa, zwróci się do rodziców (prawnych opiekunów) o wskazanie innej osoby, wobec której nie będzie żadnych wątpliwości.

 

§ 26

BIBLIOTEKA SZKOLNA

1. Na terenie szkoły działa biblioteka szkolna.

2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

3. Godziny pracy biblioteki umożliwiają uczniom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych oraz po ich zakończeniu.

4. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:

1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,

2) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów zgodnie z programem dla danej klasy,

3) organizowanie dla uczniów różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,

4) wzbogacanie księgozbioru o lektury szkolne, książki i czasopisma dla dzieci i młodzieży oraz literaturę pedagogiczną i metodyczną dla nauczycieli,

5) prowadzenie działań mających na celu rozbudzenie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

6) współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami i wychowawcami w sprawie czytelnictwa uczniów, poszanowania wypożyczonych książek i ich zwrotów oraz czynny udział w przedsięwzięciach opiekuńczo-wychowawczych organizowanych na terenie szkoły, 

7) uczestniczenie w okresowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej i składanie sprawozdania z realizacji zajęć przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów oraz czytelnictwa.

8) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informatyczną.

 

ROZDZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 27

1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi w oparciu o arkusz organizacyjny zatwierdzony przez organ prowadzący.

2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym jest posiadanie kwalifikacji pedagogicznych, zgodnych z obowiązującymi przepisami.

 

§ 28

Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej. Nauczyciel realizując swe zadania ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także poszanowaniem godności osobistej ucznia.

 

§ 29

Nauczyciel prowadząc pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo uczniów powierzonych jego opiece.

 

§ 30

Do zadań nauczycieli w szczególności należy:

1. realizacja programów nauczania, wychowania i opieki oraz zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy szkoły,

2. realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,

3. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć lekcyjnych 
i pozalekcyjnych,

4. doskonalenie swoich wiadomości i umiejętności poprzez podejmowanie doskonalenia zawodowego,

5. obserwowanie i analizowanie rozwoju psychofizycznego uczniów oraz udzielanie im pomocy w przypadku występujących problemów i niepowodzeń,

6. przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej,

7. rozwijanie i ukierunkowanie zdolności i zainteresowań uczniów,

8. efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych,

9. bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów, sprawiedliwe ich traktowanie, indywidualne podejście do sprawy każdego ucznia,

10. dbałość o pomoce dydaktyczne i wyposażenie szkoły.

 

§ 31

Nauczyciel ma prawo do własnej twórczości zawodowej, innowacji metodycznych 
i eksperymentów pedagogicznych.

 

§ 32

Praca nauczyciela podlega ocenie. Zasady przeprowadzania oceny pracy nauczyciela określają odrębne przepisy.

 

§ 33

1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

2. Do zadań nauczyciela wychowawcy w szczególności należy:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniowskim oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,

4) otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,

5) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami ich rodzicami różnych form życia zespołowego, rozwijającego jednostki i integrującego zespół uczniowski,

6) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w danym oddziale, uzgadniając i koordynując z nimi działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka, tj. uczniów szczególnie uzdolnionych oraz uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami,

7) utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci i okazania rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych oraz zaangażowania ich w sprawy życia klasy i szkoły,

8) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności, zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

4. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

 

§ 34

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale szkolnym oraz oddziale przedszkolnym tworzą zespół, którego celem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniowi.

2. W skład zespołu mogą wchodzić także specjaliści zatrudnieni w szkole (pedagog, psycholog, logopeda).

3. Koordynatorem pracy zespołu jest nauczyciel wychowawca danej klasy.

4. Do zadań zespołu należy:

a) rozpoznanie i ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,

b) określenie i przedłożenie najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kolejnym roku szkolnym,

c) opracowania planu działań wspierających bądź indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego ucznia wymagającego pomocy psychologiczno-pedagogicznej najpóźniej do 30 września każdego roku

d) dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:

 - danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania

 -  pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w danym roku szkolnym - przed opracowaniem  arkusza organizacji na kolejny rok szkolny.

 

§ 35

1. Zmiana wychowawcy może nastąpić w następujących przypadkach:

1) w wyniku zastrzeżeń zgłoszonych przez rodziców i uczniów, po sprawdzeniu ich zasadności przez dyrektora szkoły,

2) na umotywowany wniosek nauczyciela wychowawcy,

3) w wyniku decyzji dyrektora szkoły, podyktowanej względami organizacyjnymi.

2. Decyzję w sprawie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły w terminie 14 dni od złożenia wniosku.

3. Od decyzji dyrektora szkoły przysługuje odwołanie w terminie 14 dni do organu prowadzącego szkołę.

4. Zmiana wychowawcy następuje od początku miesiąca.

 

§ 36

 1. Nauczyciele i wychowawcy zobowiązani są do zapoznania rodziców i uczniów z zadaniami i zamierzeniami dydaktycznymi i wychowawczymi na dany rok szkolny, z programem nauczania i stawianymi wymaganiami z poszczególnych przedmiotów.

2. Wychowawca oddziału przedszkolnego zobowiązany jest do zapoznania rodziców (prawnych opiekunów) z programem wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale.

3. Wychowawcy zobowiązani są do zapoznania uczniów i rodziców z wewnątrzszkolnym regulaminem klasyfikowania i promowania, kryteriami ocen z zachowania, przewidywanymi ocenami półrocznymi i rocznymi, a w przypadku oceny niedostatecznej na półrocze lub koniec roku szkolnego, na piśmie nie później niż na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnej Rady Pedagogicznej.

4. Nauczyciele i wychowawcy w ramach wywiadówek lub w rozmowach indywidualnych informują rodziców o postępach w nauce i zachowaniu uczniów, a wychowawca oddziału przedszkolnego informuje także rodziców o rozwoju dziecka.

5. Zebrania wychowawców i rodziców odbywają się 3 - 4 razy w ciągu roku szkolnego.

6. Nauczyciele i wychowawcy współpracują w sprawach dalszego kształcenia dzieci.

7. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

 § 37

W czasie zajęć obowiązkowych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele przedmiotów, na przerwach międzylekcyjnych nad bezpieczeństwem dzieci i młodzieży czuwają nauczyciele dyżurujący, a w czasie zajęć nadobowiązkowych - prowadzący zajęcia. W czasie wycieczek, imprez sportowych i kulturalnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły.

ROZDZIAŁ VI

UCZNIOWIE SZKOŁY

 

§ 38

 

1. Uczeń ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2) opieki i bezpiecznego pobytu w szkole, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej oraz poszanowania godności osobistej,

3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

4) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,

5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

6) sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

7) pomocy w przypadku trudności w nauce,

8) korzystania z poradnictwa pedagogicznego, psychologicznego i zawodowego w szkole i na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznej,

9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych oraz księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,

10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową,

11) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły, wyrażania wątpliwości i opinii dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień,

12) reprezentowania szkoły w konkursach, turniejach, olimpiadach, przeglądach, zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,

13) korzystania z pomocy Rzecznika Praw Ucznia działającego przy Mazowieckim Kuratorium Oświaty Delegatura w Radomiu.

2. Uczeń ma obowiązek:

 

1)  Zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka; szanować honor
 i tradycję szkoły, współtworzyć jej tradycję oraz dbać o piękno mowy ojczystej.

2) Wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, uczęszczania na zajęcia wynikające z planu zajęć, przybywania na nie punktualnie. W razie spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowiązany jest do przybycia do sali, w której się one odbywają.

3) Właściwego zachowania się w trakcie zajęć edukacyjnych: ma obowiązek zachowywać podczas lekcji należytą uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami, zabierać głos tylko po upoważnieniu go do tego przez nauczyciela.

4) Systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych, odrabiania prac poleconych przez nauczyciela do wykonania w domu.

5) Uczęszczania w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych i wyrównawczych.

6.)Usprawiedliwiania w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych – usprawiedliwienie uczeń zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęcia; usprawiedliwienie powinno być sporządzone przez rodziców, w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności dziecka.

7) Postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności.

8) Godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią.

9) Dbania o piękno mowy ojczystej.

10) Podporządkowania się zarządzaniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, nauczycielom oraz ustaleniom samorządu klasowego lub szkolnego.

11) Podporządkowania się zarządzaniu dyrektora szkoły w sprawie korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

12) Przestrzegania zasad współżycia społecznego :

a) uczeń okazuje szacunek dorosłym i kolegom 

b) przeciwstawia się przejawom wulgaryzmu i brutalności; 

c) szanuje poglądy i przekonania innych; 

d) szanuje godność i wolność drugiego człowieka; 

e) zachowuje tajemnice korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu chyba, że szkodziłby ogółowi, zdrowiu czy życiu;


13) Dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów:

a) uczeń nie pali tytoniu i nie pije alkoholu 

b) nie używa narkotyków ani innych środków odurzających; 

c) zachowuje czysty i schludny wygląd,


14) Troszczenie się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz.

15)  Za zniszczone mienie szkoły odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice. Rodzice zobowiązani są osobiście naprawić zniszczone mienie lub pokryć koszty jego naprawy albo koszty zakupu nowego mienia.

§ 39

1. Uczeń może być nagrodzony za:

1) rzetelną naukę i wzorowe zachowanie,

2) systematyczne uczęszczanie do szkoły,

3) wybitne osiągnięcia sportowe, artystyczne itp.,

4) pracę na rzecz szkoły i środowiska,

5) dzielność i odwagę.

2. W szkole przewiduje się następujące rodzaje nagród:

1) pochwała wychowawcy wobec klasy,

2) pochwała dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,

3) dyplom uznania,

4) nagrody rzeczowe,

5) listy gratulacyjne dla rodziców.

3. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie regulaminu bądź statutu szkoły w następujący sposób:

1) upomnienie wychowawcy klasy w rozmowie indywidualnej lub na forum klasy z możliwością nałożenia obowiązku drobnej pracy społecznej na rzecz klasy lub szkoły, zadośćuczynieniem moralnego lub materialnego za wyrządzoną krzywdę lub zniszczenia,

2) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły, z możliwością nałożenia kary w postaci pracy społecznej na rzecz szkoły lub zadośćuczynienia moralnego i materialnego (pokrycie kosztów zniszczeń, dewastacji itp.),

3) upomnienie lub nagana dyrektora szkoły udzielona publicznie na apelu,

4) nagana na piśmie z włączeniem do akt ucznia,

5) zawieszenie praw udziału w zajęciach pozalekcyjnych i imprezach szkolnych,

6) przeniesienie do innej szkoły, jeżeli uczeń swoim zachowaniem i postępowaniem rażąco narusza statut szkoły, a działania wychowawcze podjęte wobec niego przez szkołę okazały się nieskuteczne. Przypadki, na podstawie których można przenieść ucznia do innej szkoły zostały wymienione w § 16 ust.2 pkt 6) Statutu.

4. Rodzaj kary zastosowanej wobec ucznia zależy od rodzaju przewinienia i stopnia naruszenia norm współżycia społecznego w środowisku szkolnym oraz ogólnie przyjętych norm etycznych.

5. Kryteria ocen z zachowania zawarte w wewnątrzszkolnym systemie oceniania określają pożądane i nieakceptowane zachowania uczniów.

6. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowania wobec niego kary. Obowiązek ten spełnia nauczyciel wychowawca danego ucznia.

7. Uczeń ma prawo odwołania się od kary do dyrektora szkoły i władz oświatowych.

 

ROZDZIAŁ VII 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 40

Szkoła używa pieczęci urzędowej okrągłej dużej i małej oraz podłużnej firmowej.

§ 41

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 42

Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§ 43

Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły.

 

§ 44

Wszystkie organy szkoły odpowiadają za przestrzeganie postanowień statutu.

  

 

 

 

 

 

 


w s o

program profilaktyczny i
wychowawczy

Rada Rodziców

podręczniki


Copyright 2014 by Monika Kędzierska